En produktiv övergång från Mamut till Visma Net

Paul Eirik Jourdan och TA Elektronikk har använt Mamut sedan 2008, men behövde hitta ett nytt system eftersom detta upphör i slutet av året. Valet föll på en Visma Net-lösning levererad av Abacus IT, och de kan berätta om en smärtfri upplevelse vid bytet.

– Mamut har fungerat mycket bra, och vi hade redan anpassat våra arbetsrutiner efter det systemet. När vi skulle välja ett nytt system var kraven att det skulle innehålla många av de samma funktionerna och funktionaliteten vi haft i Mamut, samt att det skulle vara lite mer uppdaterat med modern teknik. Molnet var viktigt, säger Paul Eirik, Senior Säljare på TA Elektronikk.

Noggrann process

TA tog sig god tid att hitta ett nytt system de skulle vara nöjda med. De tog in offerter på flera olika system, men slutade till sist med Visma Net levererat av Abacus. Huvudorsaken var att systemet hade ett helhetspaket med lager, logistik och ekonomi, men de såg också vikten av små detaljer som gav det lilla extra.

– Några av de grundläggande funktionerna som var viktiga för oss var att vi kunde ha en produkt kopplad till många olika distributörer och leverantörer. De andra systemen hade inte stöd för detta, så då skulle vi ha haft många produkter som egentligen är lika med många olika leverantörer. Bara en enkel liten detalj som det var nog för att vi skulle kunna utesluta 90% av de andra alternativen vi först började med.

Han uppskattar också automatiseringen som Visma Net erbjuder.

– Anslutningen till molnet gör att lägga till nya kunder och uppdatera befintliga kunder sker automatiskt via Bizweb. Allt detta görs i Visma, så bara att lägga in en kund sparar oss cirka fem minuters arbete jämfört med Mamut, säger Paul Eirik, och tillägger:

– Bokföringen är också mycket mer automatiserad. Fakturering, påminnelser, inkommande fakturor från distributörer och allt detta sker mycket mer automatiserat jämfört med Mamut. Det var manuellt och med mycket papper. Jag skulle gissa att vi har minskat pappersförbrukningen med 70%.

Problemfri övergång med Abacus

Paul Eirik och TA Elektronikk upplevde Abacus som en professionell och strukturerad partner i sitt byte. Det var särskilt en sak de uppskattade under övergångsperioden.

– Abacus gav oss en testklient under övergångsprocessen. Den är mycket bra att ha, för man lär sig mycket mer av att sitta och trycka i systemet än att sitta och läsa och se filmer om ämnet. Deras kontaktpersoner mot oss har alltid svarat i telefon och ställt upp, så vi känner att denna övergång har gått mycket smidigt och utan några problem alls.

Receptet för en smidig övergång är att aktivt delta i övergångsprocessen själv. TA lade ner en hel del arbete, vilket gjorde att de kunde komma igång med försäljningsprocesser ungefär den dagen Visma Net-systemet var färdigt bytt.

– Vi rensade produktlistor, tog bort produkter som inte längre existerar, och generellt blev av med det som inte längre var relevant. Vi gjorde det enkelt och sa att allt över fem år som inte har använts, får inte följa med vidare. Skulle en kund eventuellt komma tillbaka vid ett senare tillfälle, är det snabbt gjort att lägga till den kunden igen.

Till sist kommer han med ett tips till andra som också ska börja med ett byte:

– Rensa upp innan själva övergången sker. Det är inte möjligt att få till allt, men ju mer du får förberett innan övergången är officiell, desto bättre är det.

Om TA Elektronikk

TA Elektronikk ligger i Sandnes och har funnits i snart 35 år. De sysslar med försäljning av märkesutrustning, vägutrustning och en del datafångstutrustning. De sysslar också med reparationer av produkterna de säljer och har god kompetens inom sitt område. Du kan läsa mer om dem på deras webbplats här.

Se video av hela intervjun här:

Våra lokationer