Allmänna villkor

§1.1 Leveransens formål

Leveransens syfte är att säkerställa IT‐lösningar för Kunden på ett kostnadseffektivt, funktionellt och säkert sätt enligt Kundens behov och inom de tjänster och produkter som Leverantören erbjuder.

§1.2 Leveransens omfang

Leveransen omfattar de tjänster som Kunden har beställt vid ingående av Tjänsteavtal, samt tilläggstjänster från vår tjänstekatalog genom löpande kundrelationer. Om Tjänsteavtal inte har ingåtts gäller dessa allmänna villkor för leveransen.

§1.3 Kontaktinformasjon

För frågor som rör avtalsmässiga eller kommersiella förhållanden ska Kunden använda den(a) kontaktperson(er) som anges i Tjänsteavtalet. Beställning av uppdrag ska skickas per e-post till Leverantörens supportsystem, support@abacus-it.no. Övrig kontaktinformation finns på www.abacus-it.no.

§1.4 Kundens plikter og ansvar

Kunden är skyldig, utan uppmaning, att ge Leverantören alla upplysningar som kan vara relevanta för de uppgifter som ska utföras, inklusive information om systemets drift och tillstånd.

§1.5 Merkantile bestemmelser

Betalingsbetingelser

Faktura skickas med standard 14 dagars kreditperiod Prisändringar:
     
  • Priser på produkter indexregleras årligen från den 1 januari enligt SSB:s Konsumentprisindex. • Priser för tjänster/timmar indexregleras årligen från den 1 januari enligt SSB:s Konsumentprisindex och årlig löneökning.
  •  
  • Leverantören kan ändra alla priser i avtalet med samma varselperiod som gäller för uppsägning.
  •  
  • Vid väsentlig prisökning (20%) inom avtalsperioden på enskilda delar av Leverantörens direkta kostnader (t.ex. användarlicenser), kan Leverantören kräva en prisjustering motsvarande prisökningen med 3 månaders varsel.
    Kostnader för resa, boende och övriga utlägg
    Reseutgifter med bil inkl. km, parkering och trängselskatter är inkluderade i “medgådd tid” i de fall Kunden debiteras för medgådd tid.
    Utlägg
    Reseutgifter och utlägg som uppstår i samband med uppdrag för Kunden debiteras enligt faktura enligt Statens satser med ett tillägg på 15 % administrationsavgift.
    Offentliga avgifter
    Alla priser angivna i offerter och prislistor är exklusive skatt, mervärdesskatt och övriga offentliga avgifter.
    Fakturering
  •  
  • Alla tjänster faktureras i enlighet med priser angivna i den aktuella Tjänstebeskrivningen eller offerten.
  •  
  • Projekt faktureras i delbetalningar med 30 % vid beställning, 30 % vid leveransstart, 30 % vid produktionssättning och 10 % vid leverans.
  •  
  • Alla projekt debiteras med 20 % för projektledning.
  •  
  • Beräknade timmar kan avvika med upp till 25 % utan varsel, om inget annat har avtalats.
  •  
  • Etableringskostnad enligt tjänstebeskrivning faktureras vid godkännande av offert.
  •  
  • Tjänster baserade på medgådd tid faktureras veckovis enligt medgådd tid tills uppdraget är avslutat.
  •  
  • Fastprisuppdrag faktureras vid godkännande av offert.
  •  
  • Varuleveranser faktureras från distributörens faktureringsdatum eller leveranstidpunkt.
Dröjsmålsränta och avgifter Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta enligt dröjsmålsräntelagen samt inkassokostnader enligt inkassolagen Betalningsförsummelse Vid försummelse av betalningar upphör Leverantörens ansvar och åtaganden enligt avtalet med Kunden tills försummelsen har åtgärdats. Betalningsförsening på mer än 14 dagar anses alltid som försummelse. Kundens skyldigheter och ansvar upphör inte om Leverantören har sänkt sin servicenivå som en följd av försummelse.

§1.6 Definisjoner

Normal Arbeidstid

Normal arbetstid är alla vardagar, 08:00 till 16:00.

Medgått tid

Medgådd tid är summan av restid och den tid som används för att utföra uppgifter för Kunden, vilket framgår av fakturagrundlaget.

Reisetid

Faktisk restid från att Leverantörens representant lämnar sin normala arbetsplats tills den avtalade mötesplatsen nås, samt motsvarande tid för återresa till den normala arbetsplatsen. För uppdrag som medför övernattning är restid den tid som används mellan uppdragsplatsen och övernattningsplatsen.

Rådgivertjenester

Med rådgivningstjänster avses all tjänsteleverans som utförs av Leverantörens anställda för Kunden.

Telefonsupport

Med telefonsupport avses assistans via telefon från Leverantörens supportscenter i enlighet med de villkor som anges i en separat tjänstebeskrivning.

Informasjon

Med informasjon menas alla typer data.

Ordinære rådgiveroppgaver

Rådgivaruppgifter utan väsentliga konsekvenser för Kundens dagliga drift betraktas som vanliga rådgivaruppgifter.

Prioriterte rådgiveroppgaver

Med prioriterade rådgivaruppgifter avses fel som uppstår i Kundens egna system och som kan ha väsentliga konsekvenser för Kundens dagliga drift.

§1.7 Taushetsplikt

All information som parterna blir kända med i samband med uppdragets utförande ska behandlas konfidentiellt och inte göras tillgänglig för utomstående utan skriftligt samtycke från den andra parten. Tystnadsplikten gäller även efter att avtalet/uppdraget har upphört. Anställda eller andra som lämnar sin tjänst hos någon av parterna ska åläggas tystnadsplikt även efter uppsägning vad gäller de omständigheter som nämns ovan.

§1.8 Behandling av personopplysninger – Databehandleravtale

Leverantören behandlar personuppgifter i enlighet med gällande regelverk. Se även Personuppgiftspolicyn som gäller för individer. Leverantören är personuppgiftsansvarig i de fall där Leverantören behandlar personuppgifter om Kunden och Kundens användare, där Leverantören bestämmer syfte, metoder och de resurser som ska användas. I de fall där Leverantören behandlar personuppgifter på uppdrag av Kunden, där Kunden bestämmer syfte och metoder, är Leverantören databehandlare och Kunden personuppgiftsansvarig. Detta avsnitt, tillsammans med relevanta syften i den enskilda Tjänstebeskrivningen, utgör ett komplett databehandlingsavtal. Databehandlingsavtalet kräver ingen särskild underskrift utan följer gällande regelverk, våra allmänna villkor (dessa) samt relevanta Tjänsteavtal/beskrivningar/villkor. När Leverantören är databehandlare är det Kunden som är personuppgiftsansvarig och därmed har ansvaret för att säkerställa ett lagligt syfte och rättslig grund för behandlingen.

§1.9 Formålet med databehandlingen

Lagring, teknisk bearbetning och tillgängliggörande av data för den personuppgiftsansvarige. Ytterligare information om den specifika behandlingen beskrivs i relevanta Tjänstebeskrivningar.

§1.10 Databehandlers plikter

Databehandlaren ska följa de rutiner och instruktioner för behandlingen som den personuppgiftsansvarige när som helst har fastställt. Databehandlaren är skyldig att ge den personuppgiftsansvarige tillgång till sin säkerhetsdokumentation och bistå, så att den personuppgiftsansvarige kan fullgöra sitt eget ansvar enligt lag och föreskrifter. Den personuppgiftsansvarige har, om inte annat har avtalats eller följer av lag, rätt till tillgång och insyn i de personuppgifter som behandlas och de system som används för detta ändamål. Databehandlaren är skyldig att ge nödvändig hjälp med detta. Den personuppgiftsansvarige bär kostnaderna för sådan hjälp. Databehandlaren har tystnadsplikt angående dokumentation och personuppgifter som denne får tillgång till enligt detta avtal. Denna bestämmelse gäller även efter att avtalet har upphört.

§1.11 Bruk av underleverandører

Leverantören, i egenskap av databehandlare, använder underleverantörer för delar av den tekniska infrastrukturen. Dessa är automatiskt underställda detta avtal. Samtliga som på uppdrag av databehandlaren utför uppdrag där användning av de aktuella personuppgifterna ingår, ska vara medvetna om databehandlarens avtalsmässiga och lagstadgade förpliktelser och uppfylla villkoren därefter.

§1.12 Sikkerhet

Databehandlaren ska uppfylla de krav på säkerhetsåtgärder, både tekniska och organisatoriska, som är nödvändiga för en tillräcklig säkerhetsnivå anpassad efter den risk som behandlingen medför. Databehandlaren ska säkerställa att det enbart är auktoriserad personal som har tillgång till uppgifterna. Avvikelseanmälan ska göras genom att databehandlaren rapporterar avvikelsen till den personuppgiftsansvarige. Den personuppgiftsansvarige har ansvaret för att avvikelseanmälan skickas till Datainspektionen.

§1.13 Varighet

Avtalet gäller så länge databehandlaren behandlar personuppgifter på uppdrag av den personuppgiftsansvarige. Den personuppgiftsansvarige kan ålägga databehandlaren att omedelbart upphöra med vidare behandling av uppgifterna. Villkor för uppsägning av avtalet följer av §1.17.

§1.14 Ved opphør

Vid upphörande av detta avtal är databehandlaren skyldig att återlämna alla personuppgifter som mottagits på uppdrag av den personuppgiftsansvarige och som omfattas av detta avtal. Vid upphörande ska det avtalas att databehandlaren ska radera eller på ett säkert sätt förstöra alla dokument, data m.m. som innehåller uppgifter som omfattas av avtalet. Detta gäller även för eventuella säkerhetskopior. Avtalet om upphörande ska specificera hur radering och/eller förstörelse ska genomföras. Databehandlaren ska skriftligen dokumentera att radering och/eller förstörelse har genomförts i enlighet med avtalet inom rimlig tid efter att avtalet har upphört.

§1.15 Force Majeure

Om genomförandet av avtalet helt eller delvis hindras, eller i väsentlig grad försvåras av omständigheter som ligger utanför parternas kontroll, suspenderas parternas skyldigheter i den mån omständigheterna är relevanta, och under den tid som dessa varar.

§1.16 Reklamasjon ved mislighold

Reklamasjon

Den part som vill hävda att avtalet har blivit åsidosatt av den andra parten ska omedelbart och utan onödigt dröjsmål, efter att ha blivit medveten om åsidosättningen, skriftligen meddela detta. Reklamation måste ske senast inom 30 dagar efter att förhållandet blev känt för parten.

Utbedring og prisavslag

Om Kunden under avtalsperioden skriftligen reklamerar i enlighet med föregående punkt och det faktiskt föreligger ett sakligt åsidosättande, ska Leverantören vidta nödvändiga åtgärder för att uppfylla avtalets prestationer och krav. Om Leverantören efter upprepade försök inte lyckas med åtgärderna, kan Kunden istället för åtgärd kräva ett proportionerligt prisavdrag. Eventuella pålagda standardiserade sanktioner och dröjsmålsräntor ska dras av vid beräkning av prisavdrag.

Heving

Varje part har rätt att häva avtalet med 14 dagars varsel vid väsentlig åsidosättning från den andra parten. Om den åsidosättande parten har åtgärdat det som utlöste hävningsrätten inom den 14-dagars perioden, upphör rätten att häva. En part kan häva avtalet om den andra parten upphör med sina betalningar, inleder skuldförhandlingar eller om konkurs inleds.

Erstatning

Vid åsidosättning kan den part som drabbas kräva ersättning för dokumenterad ekonomisk skada enligt allmänna principer för ersättning i avtalsförhållanden, med följande begränsningar: Indirekta skador och dataförluster täcks inte. Som indirekta skador avses bland annat Kundens förlust av omsättning/vinst av vilken art som helst, förluster på grund av driftsavbrott, produktionsbortfall och krav från tredje part. Leverantörens ersättningsansvar är oavsett begränsat till det totala ersättningsbeloppet för upp till 3 månader, för de tjänster som omfattas av åsidosättandet. Ansvarsbegränsningarna gäller inte om den berörda parten har uppvisat grov vårdslöshet eller uppsåt och ärendet går vidare till rättslig behandling, jfr. §1.18.

§1.17 Varighet og opphør

Avtalets huvudperiod är 12 månader om inget annat har avtalats i Tjänsteavtalet. Om inget annat har avtalats gäller en uppsägningstid på 3 månader. Uppsägning måste ske senast 30 dagar före nästa kvartal, dock första gången efter huvudperiodens utgång. Uppsägning ska ske skriftligen till care@abacus.it.no, eller via formulär på våra webbplatser. Efter huvudperiodens utgång fortlöper avtalet utan ytterligare varsel.

§1.18 Tvister

Oenighet om avtalets verkan, innehåll eller genomförande ska i första hand försöka lösas genom förhandlingar inom 1 månad efter att en av parterna har meddelat den andra parten om att en konflikt har uppstått. Om förhandlingarna inte leder till en lösning kan var och en av parterna kräva att ärendet avgörs i allmän domstol. Om parterna är överens kan ärendet avgöras genom skiljeförfarande enligt reglerna i SkiljedomsLagen. Skiljeförfarandet avgör tvisten med slutgiltig och bindande verkan för båda parter. Vid rättsliga åtgärder är den behöriga domstolen den kommun där Leverantören har sin fasta affärsadress enligt kontraktet och garantierna, och meddelande ska ges som för lokalboende.

§1.19 Uoverensstemmelser i Avtalen

Vid oenighet mellan innehållet i avtalstexten och Avtalets Bilag gäller bestämmelserna i Avtalets Bilag.

§1.20 Versjoner av Avtalen

Det är alltid den senaste versionen av avtalet som gäller. Den finns tillgänglig på Leverantörens webbplatser www.abacus-it.no och lämnas ut på begäran. Varje betalning av mottagen faktura utgör ett godkännande av den senaste versionen.

Nyhetsbrev

Var först med att upptäcka nya produkter och uppdateringar

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Name

Vi hjälper dig

Kontakta en av våra superhjältar på support

Har du frågor eller utmaningar kring ditt ERP-system, Lön/HR eller IT och drift? Då kontaktar du vårt kundcenter. Vi erbjuder olika typer av avtal för dig som vill använda vårt kundcenter.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Om du vill beställa fler användare, licenser, har frågor om fakturor eller andra allmänna ärenden, kontakta oss på Care.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Har du frågor om produkter eller priser inom ERP-system, Lön/HR eller IT och drift? Vi erbjuder olika typer av avtal som passar dina behov av snabb och professionell hjälp.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Våra lokationer